Výběr jezdců si vzala na starost si vzala na starosti šestičlenná komise. V jejím složení byli zástupci bývalých špičkových jezdců (Walter Röhrl a Michel Mouton), dále zástupce společnosti Pirelli, jeden zástupce světových rally médií. Za organizátory světových soutěží byl přizván Joao Passos z Portugalska a poslední členem byl Kevin Morris z anglie, jako týmový manažer.
Ještě než se včera přihlášení jezdci pustili do samotného závodění na trati, museli v pátek večer podstoupit test znalosti angličtiny a to formou rozhovorů. Smyslem celé soutěže totiž není jen zaplatit někomu šest startů na PCWRC 2009, ale vychovat kompletního jezdce který by v budoucnu mohl bojovat v nejvyšší kategorii WRC.
Je třeba dodat, že při oznámení podmínek soutěže se na pořadatele snesla mírná kritika. Hlavně ze dvou důvodů. Prvním byla podmínka zúčastnit se s vlastním vozem. to není problém pro žádného jezdce, ale některý pak na trať vyrazil s Fordem Fiesta ST a někdo se špičkovou „en čtyřkou“ Mitsubishi Lancer EVO IX. Dalším zádrhelem se zdálo být to, že soutěžní zástupce z Velké Británie a Irska bude muset „dokazovat“ že umí anglicky v rozhovoru. Rodný jazyk pak byl výhodou. Nicméně vše se nakonec obešlo bez jakýchkoliv problému a tak se v sobotu 25.10.2008 přistoupilo k závodění.
Již předem bylo avizováno, že nepůjde pouze o to kdo zajede nejrychlejší čas. Jezdilo se na dvou úsecích, jednom šotolinovém a jednom asfaltovém a obě rychlostní zkoušky absolvovaly posádky třikrát.
Porotci samozřejmě přihlíželi výkonům jednotlivých posádek přímo u trati a včera ve dvacet hodin a dvacet minut vynesli „rozsudek“. Ten zněl: Vítězi Pirelli Star Driver Shoot Out za Evropu se staly posádky Jarkko NIKARA - Jarkko KALLIDEPO z Finska a Martin Semerád – Bohuslav Ceplecha z České republiky. Těmto dvěma posádkám pak byla udělena možnost startovat v příštím roce v šesti podnicích produkčního šampionátu mistrovství světa (PCWRC) a to s podporou společnosti Pirelli a světové automobilové organizace FIA.
Vyhlášení vítězů ve Freistadtu. zdroj: www.rally-erc.com
Po vyhlášení výsledků se k soutěži i výběru samotnému vyjádřili nejen oba vybraní jezdci, ale i někteří z porotců.
Jarkko Nikara, Finsko (22 let): „Bylo pro mě velmi důležité ukázat se tady a předvést svoje umění. Teď jsem ohromen, okouzlen a velmi, velmi šťastný. Byl to můj sen. Stále jsem pevně věřil že to budu právě já, kdo bude mít možnost startovat v příštím roce v produkčním šampionátu. Také však můžu slíbit jednu věc – určitě se sem (Freistadt, Rakousko) vrátím na lednovou Jänner Rally.“
Martin Semerád, Česká republika (18let): „Je to neuvěřitelné. Nejlepší den mého života. Právě teď se můj sen stává skutečností. Vím, že příští roku bude pro mě velice náročný a nejdůležitější bude získat co nejvíce nových zkušeností a učit se. A i já se určitě zúčastním Jänner Rally.“
Walter Röhrl popisuje rozhodování poroty: „O Jarkoovi nebyl nejmenší pochyb, co se jezdecké stránky týká. O druhém jezdci jsme se rozhodovali mezi zástupci Itálie, Irska a České republiky. Nakonec jsme zvolili nejmladšího, teprve osmnáctiletého Martina Semeráda. Bylo to společné rozhodnutí všech. Časy na rychlostních zkouškách nebyly jediným rozhodujícím faktorem.“ (Röhrl tak vysvětluje proč právě Semerád, který při druhém průjezdu asfaltovou zkouškou chyboval a ztratil dost času - pozn. autora)
Peter Tyson, šéf marketingu Pirelli: „Výběrem jsme potěšeni. Jsou to dva mladí piloti, kteří teď budou mít možnost ukázat se milionům diváků světového šampionátu v rally. Takový to projekt nemá a nikdy neměl v Mistrovství světa obdoby. Přinese mladou krev na světové tratě.“
Hans-Christoph Mehmel, předseda rally rady při FIA: „Oba vítězové si svůj úspěch zaslouží. Nicméně všichni z osmnácti zúčastněných jezdců by si zasloužili tuto cenu. Porota neměla výběr jednoduchý a rozhodovala do poslední chvíle. Star Driver Shoot Out je důležitým projektem. Nejen nyní, ale hlavně do budoucna.“
Na závěr jen dodám že Mácovi Semerádovi budeme moci fandit na těchto šesti soutěží MS: Portugalsko, Itálie, Řecko, Finsko, Španělsko a Velká Británie. to je pět šotolin a jediný asfalt.
Jménem redakce přeji Martinovi hodně úspěchů a třeba i nějakou tu vyhranou „erzetu“.
Zdroj:
foto: www.rally-erc.com