Legendární vozy: Subaru Impreza sk. A

iM2, 27. března 2014, 09:58 Google+

Přinášíme další pokračování článků o unikátních vozech z historie MS v rally, na které jen tak běžně nenarazíte. Díky spolupráci s fotografem Tomášem Musilem se nám podařilo dostat ke třem legendám, které i v dnešní době patří mezi nejznámější vozy v historii vůbec. V dnešním pokračování se podíváme na Subaru Impreza sk. A.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Subaru

Subaru | foto: Tomáš Musil

Sdílejte článek

Ze stavby vozu

Subaru se v MS začalo objevovat od začátku 80. let, avšak až v září roku 1989 vznikl opravdový tovární tým, který se měl postarat o tovární nasazování japonských vozů do WRC. Prezident Subaru Tecnica International (STi), Ryuichiro Kuze, se dohodl s britským týmem Prodrive a jeho představitelem, Davidem Richardsem. Výsledkem byla dohoda o nasazení továrních Legacy RS do WRC.

Tento model dokázal značce vyjet historicky první vítězství (Nový Zéland 1993, posádka McRae/Ringer). Brzy však bylo jasné, že auto je pro soutěže až moc velké a těžké, proto se v průběhu sezony 1993 (Finsko) objevil nový, kompaktnější a lépe vyvážený model Impreza. A právě schopnostmi nový model předčil svého předchůdce, vždyť motor, podvozek i zavěšení bylo stejné.

Novinkou na Impreze ale bylo inovované turbo, hlavy válců nebo chladič. Auto vycházelo ze silniční 4 dvéřové verze. Zajímavostí je určitě motor typu boxer, kterými je ale japonská značka až do dnešních dní vyhlášená. Jizdní vlastnosti vozu patřily v první polovině 90. let na špičku rallyového sportu.

Závodní úspěchy

Jak jsme již zmínili, premiéra vozu se odehrála v půlce roku 1993. Hned při premiéře Ari Vatanen prokázal potenicál vozu, když dojel na 2. místě, přitom většinu soutěže vedl. Druhý jezdec týmu, Alén, havaroval na první RZ. Na konci sezony Subaru obsadilo se ziskem solidních 110 bodů 3. místo v tabulce týmů. 

Před sezonou 1994 tým posílil, když ke Colinu McRaeovi přišel dvojnásobný mistr světa, Carlos Sainz. Tato dvojice se poté nejednou setkala i v dalších týmech MS. V průběhu sezony probíhalo vychytávání 'detailů' na voze, občas modré vozy brzdily také pneumatiky Pirelli. Impreza vyhrála poprvé v MS v Řecku právě zásluhou Sainze, další dvě vítězství přidal v druhé polovině roku Colin McRae (Nový Zéland a RAC Rally v UK). Sainz oslavil titul vice-mistra světa, z podobného úspěchu se radoval i tým, který se sklonil jen před Toyotou.

Sezona 1995 se nesmazatalně zapsala do historie značky Subaru. Tým v průběhu roku oslavil celkem 5 vítězství - Sainz (Monako, Portugalsko, Katalánsko) a McRae (Nový Zéland, RAC Rally UK). Vrcholem sezony byly Španělská Rally a RAC Rally, kde tým obsadil kompletní stupně vítězů (ve Španělsku jezdci v pořadí Sainz, McRae a Liatti; ve Walesu v pořadí McRae, Sainz a Burns). Tým ovládl šampionát týmů, před druhým Mitsubishi měl náskok více než 40 bodů, a jeho jezdci Sainz a McRae si to až do posledního závodu sezony rozdávali o titul. Nakonec se radoval Skot, který získal svůj první a jediný titul ve WRC. A právě pořážka od týmového kolegy vedla Sainze k rozhodnutí opustit Subaru a odejít k Fordu.

Sezona 1996 se nesla v duchu souboje Skota Colina McRae s dalším "létajícím" Finem, Tommim Mäkinenem, na Mitsubishi. Ve většině soutěží Colin na Mäkinena nestačil, vyhrál jen v Řecku, San Remu a Katalánsku. Na Iberském poloostrově jej na 2. místě doplnil kolega Liatti. K těmto vítězstvím ale McRae přidal i několik nehod, a tak se z titulu radoval Mäkinen (jako první dokázal vyhrát více než polovinu soutěží v jednom roce). Subaru však obhájilo titul mezi týmy, hlavně díky tomu, že Mitsubishi občas nasazovalo jen jeden vůz, Subaru jezdila tři. 

Po sezoně však éra vozů skupiny A přesně po 10 letech v MS skončila. S rokem 1997 totiž přišla na scénu nová kategorie WRC, což už je ale jiný příběh.

Další fotografie tohoto skvostu naleznete ve fotogalerii nebo pod článkem!

Tip: Další fotografie Tomáše Musila si prohlédněte na facebookuPřečtěte si také historii vozu Fiat Abarth 131 a Lancia Delta HF Integrale.

Technické parametry:

Rozměry:
Rozvor: 2 520 mm
Délka vozu: 4 340 mm
Šířka: 1 690 mm
Výška: 1 405 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 208 kg 

Pohonné ústrojí:
Motor: čtyřválec o objemu 1994 cm3 typu  boxer
Pohon: 4x4
Vrtání a zdvih: 92 x 75 mm 
Výkon: 300 koní při 5 500 ot./min.
Točivý moment: 480 Nm při 4 000 ot./min.
Převodovka: 6 stupňová, manuální
Brzdy: kotoučové na všech kolech

Vytisknout

Diskuze: Legendární vozy: Subaru Impreza sk. A

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rentor RallyCup Kopřivnice - leden

Rentor RallyCup - lednové foto Kuby Machálka

Rally Hustopeče (CZE)

Tomáš Pospíšilik: V brzké době přibude do rodiny nová "čtyřkolka"

Rally Fulnek - Odry (CZE)

Martin Černý „Letos to budou sporadické starty a životní krok“

Rallye Monte Carlo

Rally Monte Carlo - foto Kuby Machálka

Rally Pačejov (CZE)

Otakar Zenkl „Užívám si každý kilometr rychlostní zkoušky.“

Rally Pačejov (CZE)

Filip Kohn – Závody WRC se neúprosně blíží!

reklama

Doporučujeme

Sainz, Carlos

Co na angažmá u Peugeotu říkají jezdci Sainz a Despres?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tomáš Pospíšilik: V brzké době přibude do rodiny nová "čtyřkolka"

  2. Rentor RallyCup - lednové foto Kuby Machálka

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud