Silk Way Rally: Jak dopadla generálka na Dakar?

iAdam, 18. září 2010, 14:30 Google+

Každá kategorie měla svoje jasné favority a ti svoje role zvládly bezkonkurenčně. Mezi pět Kamazů na prvních sedmi místech se dokázal vklínit jen Aleš Loprais s Tatrou a Echter s MANem. Ztráta čtvrtého Mironěnka na nejpomajelší Volkswagen je propastných pět hodin.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Silk Way Rally

Silk Way Rally | foto: Wintr, Jiří

Sdílejte článek

Automobily

O průběhu první poloviny soutěže v katogorii automobilů jsme vás již podrobněji informovali (článek si můžete přečíst zde). V součtu časů prvních čtyřech etap byl doposud nejrychlejším jezdcem Giniel de Villiers. Těsnými odstupy jej následovali týmoví kolegové Sainz a Al-Attiyah. Ovšem pátá a doposud nejtěžší etapa měla tuto situaci poněkud zvrátit.

Velkého zklamání se dočkal v této etapě vítěz loňského Dakaru de Villiers. Když opustil dunový úsek, vlétl se svým Race Tuaregen přímo do rýhy v zemi a byl z toho let "přes budku". Posádka sice vážnějších zranění nedoznala, jejich vůz však ano. Soutěž tím pro dosud nejrychleší posádku skončila. "Byla to hloupá nehoda," přinal sám jezdec.

Kdo si vsadil na VW, neprohrál. Foto: volkswagen-motorsport.com

Do vedení se etapovým vítězstvím dostal jeho kolega Sainz, druhá příčka patřila Al-Attiyahovi,  třetí Američanu Millerovi. Všichni na továrních speciálech VW. Čech Mikula zajel 25. čas a posunul se na průběžné dvacáté první místo.

Pořadí na prvních místech se neměnilo ani po šesté etapě, kde však mnoho posádek bojovalo s navigací. Do problémů se dostal i německý rallyový mistr Matthias Kahle. Ztratil více než než hodinu a celkově se propadl na páté místo za Rusa Mironěnka na Nissanu.

Pořadí v posledních dvou etapách se na špici už prakticky neměnilo. Tovární tým VW tak potrdil svoji roli favorita a podobně jako v kamionech bezkonkurenční Kamaz bral celé stupně vítězů. Odstup čtvrtého Mironěnka je již v pravdě propastný...

Matthias Kahle se svojí buggi, foto:Kahle-motorsport.de

Gratulace patří i našemu Mikulovi, který se vyvaroval vážných chyb a svoji Toyotu Land Cruiser nakonec dovedl do cíle na krásném sedmnáctém místě.

 

Konečné pořadí kategorie automobilů:

Pořadí

Posádka
vůz
Celkový čas Ztráta na vedoucího
    1.   Sainz / Cruz Senra
  Volkswagen
19:42:02  ---
    2.    Al-Attiyah / Gottschalk
  Volkswagen
  +8:27
    3.   Miller / Pitchford
   Volkswagen
  +40:22
    4.
  Mironenko / Lebedev
  Nissan

+5:35:34
    5.   Kahle / Schuenemann
   SMG

 +6:50:09
    6.   Žapajev / Kuzmič
  UAZ

 +7:12:26
    7.   Chavigny / Brucy
  Nissan
  +7:12:48
    8.   Vanagas / Jurgelenas
  OSC
  +9:01:13
    9.   Berkut / Mešerjakov
  UAZ

+9:1453
   17.   Mikula / Novák
  Toyota

+23:38:25

 

 

Kamiony

Celkem šestnáct posádek s kamiony se postavilo v neděli na start tohoto ruského maratónu. Nejsilnější zastoupení měl tovární tým Kamaz, který na domácí soutěž vyslal hned sedm závodních posádek. Mezi nimi nechyběli Firdaus Kabirov, Ilgizar Mardějev a samozřejmě suverén této kategorie Vladimir Čagin, který jel jako jedený s novou evolucí vozu. Vedle zkušeným matadorů vyslal Kamaz i tři kamióny s mladšími posádkami. Jsou jimi Eduard Nikolajev, který dostal k dispozici Čaginovo letošní vítězné auto, dále pak Andrej Karginov a Ajrat Mardějev.

Postavil se domácím favoritům měl především Aleš Loprais, který nasadil vylepšený speciál. Ten zhubnul o celých 500 kg a disponuje výkonem 1000 koní. S novým vozem se postavil na trať také tým de Rooye, se kterým však startoval Španěl Pep Vila Roca. K dalším favoritům se řadil také Franz Echter na MANu.

Pozici favorita začal nekompromisně plnit tým Kamaz, který v pořadí Kabirov, Čagin, Nikolajev a Mardějev obsadil hned v první etapě první čtyři místa. Se ztrátou čtyři a půl minuty absolvoval tento měřená úšek Aleš Loprais. Smůlu měl Španěl Pep Vila Roca, který havaroval a v cíli ztratil už dvě a půl hodiny.

Už na druhé, 630 km dlouhé etapě na sebe výrazněji poukázal Eduard Nikolajev, když o 30 s porazil Kabirova a o 40 s Čagina a připsal si první etapové vítězství. Tento teprve šestadvacetiletý mladíček tak ukázal, že i přes jeho věk se s ním musí počítat. Nováčkem však ale úplně není, v posádce s Čaginem již dvakrát vyhrál Dakar jako mechanik.

Za třemi nejrychlejšími Kamazy Čagina, Kabirova a Nikolajeva, které se pomalu začínali ostatním posádkám vzdalovat, se začalo zadělávat na poměrně zajívou bitvu. Ve "zbytku světa" měl v druhé etapě se čtvrtým časem navrch Franz Echter, který svůj MAN posunul na průběžnou čtvrtou příčku.  Krásný druhý čas však v následující třetí etapě zajel Aleš Loprias a rázem Echtera na čtvrté příčce vyměnil. Ten se v průběžném pořadí propadl i za Mardějeva. Do vedení se dostal před Čagina Kabirov.

Lopraisova Tatra

V úterní čtvrté etapě však Aleš svůj výkon nezopakoval. Naopak vinou blouděním ztratil téměř třicet devět minut a pořadí za třemi nejrychlejšími Rusy bylo zase Echter, Mardějev, Loprais. Čtvrtý Echter již v průběžném pořadí nabral ztrátu necelou půl hodinu na třetího Nikolajeva, která se však postupem času už jen a jen zvyšovala.

Toto pořadí ale netrvalo dlouho. Pátou etapu vyhrál Čagin následovám Kabitrovem a Nikolajevem. Necelou půlhodinu za nimi etapu dokončil Mardějev a za ním Loprais. Tito dva také poslali pořadím dolů doposud čtvrtého Echtera. Pořadí prvních třech se neměnilo, ztráta čtvrtého Mardějeva na vedoucího Kabirova však již narostla na více než hodinu.

Etapa s číslem šest přinesla velkou změnu pořadí, mimořádně i na prvních místech. Až na Nikolajeva a Echtera všichni poněkud bloudili a ztráty se počítaly v desítkách minut, někdy i v hodinách. Třetím nejrychlejším byl Aleš Loprais, jehož ztráty 35 min nebyla tak veliká a páté místo mu zůstalo. Na druhé místo za nově vedoucího Nikolajeva klesnul Kabirov, na třetí Čagin. Oba ztratili na vítěze okolo 50 min. Horší osud podkal posádku Ilgizara Mardějeva. Po jednom ze skoků  si poranili záda jak mechanik, tak i navigátor a bylo po soutěži. Rázem bylo okolo pátého Lopraise volněji.

Předposlední sedmá etapa určila konečné pořadí, na kterém už poslední sobotní měřený úsek nic nezměnil. V předposlední etapě opět kraloval Čagin, ale jeho čas nestačil na víc, než průběžné druhé místo. Krásný druhý čas zajel Loprais, těsně stíhaný Kabirovem. Skoro čtyřicet sedm minut na vítěze a půl hodiny na Lopraise ztratil Echter, který tak definitivně padnul až za Lopraise na čtvrté místo.

Dnešní poslední etapa již na měřených šestnácti kilometrech pořadím nemíchala. Lze tedy jen gratulovat domácímu Kamazu, který na Hedvábné stezce obsadil kompletní stupně vítězů, a to s rozdílem třídy. Svoji rychlost ukázali také Aleš Loprais s Franzem Echterem, kteří spolu s Mardějeve jeli vyrovnanou soutěž. Ten však cíl neviděl.

 

Konečné pořadí kategorie kanionů:

Pořadí

Posádka
vůz
Celkový čas Ztráta na vítěze
    1.    Nikolajev / Mizjukajev / Rybakov
  Kamaz
22:56:41  ---
    2.   Čagin / Savostin / Šajsultanov
  Kamaz
  +22:08
    3.    Kabirov / Běljajev / Mokjejev
  Kamaz
  +28:01
    4.
  Loprais A. / Holáň / Miškolci
   Tatra

+1:25:37
    5.   Echter / Ruf / Balleis
   MAN

 +1:33:13
    6.   Karginov / Artavičus / Děvjatkin
  Kamaz

 +2:23:58
    7.   Mardějev / Amatyč / Šibalov
  Kamaz
  +4:43:42
    8.   Behringer / Seiler / Kupper
  MAN
  +5:38:34
    9.   Mechtijev / Kozlov / Kupovec
  MAN

+5:46:18
   10.   Vila Roca / Torrallardona / van Eerd
  Iveco

+6:22:04

 

Vytisknout

Diskuze: Silk Way Rally: Jak dopadla generálka na Dakar?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rentor RallyCup Bochoř

Rentor RallyCup v Přerově

Rally Morava (CZE)

Martin Lehký: „Závodění mi dělá hezčí den a hezčí život.“

Valašská Rally (CZE)

Valašská rally ValMez letos otevře seriál sprintrally

Kohn, Filip

Švédská houpačka pro FilipaKohna a Toma Woodburna

Dohnal, René - Švec, Roman

Šampión ERT René Dohnal se vrací na české tratě

Rally Kopná (CZE)

Michal Kolář: „Do nové sezony s novým vozem.“

reklama

Doporučujeme

Travaglia, Renato

Rekordní Sanremo

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud