Rajd Polski, jak je soutěž také nazývána, je druhým nejstarším závodem v rally na světě. Letos se uskuteční už 73. ročník. V roce 1973 byla součástí nově vzniklého světového šampionátu, ale v dalších letech byla spojena zejména s evropským seriálem. Polská rally se do světového šampionátu vrátila po dlouhé pauze až v roce 2014. Polská federace PZM zavedla soutěž na sever země, do regionu Mazurských jezer, s centrem ve městě Mikolajki. Sedmá soutěž letošního světového šampionátu a druhý závod JWRC nabídne ve čtyřech dnech 21 rychlostních zkoušek, o délce 306 km.
Úvod obstará čtvrteční slavnostní start a divácká speciálka v Mikolajki Aréně (2,50 km), v pátek se bude soupeřit o sekundy na devíti testech, čtyři z nich se pojedou dvakrát. A první náročný den s více než 120 ostrými kilometry zakončí druhý průjezd superspeciálky Mikolajki. V sobotu se soutěž přesune severně, k hranicím s Litvou. Tam účastníci absolvují dvakrát tři dlouhé testy, včetně nejdelšího úseku letošního ročníku Stanczyki (25,27 km). To vše bez poledního servisu, pouze s možností výměny pneumatik v „remote“ servisu. S třetím průjezdem divácké zkoušky Mikolajki bude sobota s necelými 125 km nejdelším dnem Polské rally. Závěrečný den nabídne čtyři zkoušky na dvou úsecích, celkem 60 měřených km.
„Polské tratě jsou nádherné, charakterem strašně rychlé, s poměrně dlouhými rovinami. Není to žádná rozbíječka jako v Portugalsku, naopak podklad je spíše měkký, písčitý. Hodně často se tam jezdí v hlubokých, nestabilních kolejích. Sem tam se někde z boku vyhrabe velký kámen, kterému je pak obtížné se vyhnout. V lesních úsecích je potřeba dávat pozor i na trčící kořeny. A hlavně bude nutné si dávat pozor na horizonty. Většinou se jezdí ve vysokých rychlostech, některé se dokonce skáčou, takže je potřeba se soustředit na dobrou nájezdovou stopu,“ popisuje polský závod Martin Koči. „Specifikem jsou i průjezdy vesnicemi, kdy ze šotoliny přejdete na specifický kostkový podklad. Na šotolinových pneumatikách to v těchto úsecích šíleně klouže a bývá tam hodně krizovek,“ doplnil košický jezdec.
Pro posádku Martin Koči – Lukáš Kostka ze Styllex motorsport, jehož posádka Yves Loubet – Michal Koči skončila na ME 1996 na této rally 3. v absolutním pořadí, ovšem soutěž začne už nedělním testem. V pondělí si pak budou moci vyzvednout materiály k seznamovacím jízdám, které budou probíhat během úterý a středy. S některými úseky už se setkali při startech v letech 2014 a 2015, část zkoušek se pojede v opačném směru, ale dokonce třetina úseků bude zcela nových.
„I když jsme třeba v Portugalsku už mohli využít staré rozpisy, zatím jsme to ještě nikdy neudělali. Faktem je, že jsme loni startovali s vozem R5, navíc si říkáme, že se náš rozpis neustále vyvíjí a není na to ještě ten správný čas,“ prozrazuje navigátor Lukáš Kostka. „Na předchozí starty máme smíšené vzpomínky. V obou letech jsme dokázali jezdit hodně rychle, ale oba starty skončily smolně. V roce 2014, kdy jedním z protivníků byl i Stéphane Lefebvre, jsme se s ´déestrojkou´ drželi v první trojce, ale pak jsme poškodili tlumič a v cíli skončili čtvrtí.
Také loni jsme ve WRC2 začali blízko továren (Lappi, Lefebvre, Kruuda, Tidemand, Suninen), ale první den jsme tempo neustáli, po jednom z horizontů jsme skončili na louce, kde jsme prorazili ohradník pro krávy a dost poškodili náš vůz. Také druhý den jsme začali ve stejném tempu, ale pak jsme skončili na střeše. Tento rok nicméně plánujeme smůlu prolomit a dokončit soutěž s výborným výsledkem,“ dodává zlínský spolujezdec.
V seznamu přihlášených posádek Polské rally figuruje 67 vozů, mezi kterými nechybí ani deset dvojic registrovaných do JWRC (12 účastníků ve WRC3). Martin s Lukášem se tak opět postaví proti „starým známým“ – vítězi z Portugalska Tempestinimu (naviguje ho v Polsku žijící Ital Giovanni Bernacchini), Norovi Veibymu či Francouzům Dubertovi, Folbovi a Martelovi. Juniorští účastníci shodně startují s vozy Citroën DS3 R3T MAX. Ve WRC3 jsou klasifikovány i další značky ve specifikacích R3 a R2.
„Vždy se mi v Polsku líbilo a věřím, že i letos budeme mít dobrou rychlost. Očekávám, že se pojede v malých časových odstupech a rozhodovat bude až sobota či dokonce až závěrečné nedělní testy. Rádi bychom dopadli co nejlépe, samozřejmě kdybychom vyhráli, nikdo by se nezlobil. V Polsku a ve Finsku bychom chtěli získat maximum možného,“ naznačuje Martin Koči.
„V přípravě na závod jsme nic nepodcenili. Po Hustopečích jsme auto přestavěli z asfaltové verze na šotolinovou. Snížili jsme předpětí na diferenciálu. Opravou a kompletní repasí u firmy Bos prošly po Portugalské rally tlumiče. Na Polsko navíc nasadíme úplně nový motor a stávající ´dojedeme´ na zlínské Barum rally a následně v Košicích. Finální přípravu na závod zakončíme v neděli na soukromém testu společně s Veibyho týmem. Po zkušenosti z loňska je to lepší než účast na oficiálním testu. Martin plánuje najezdit asi sto kilometrů. Klukům polské tratě sedí a věřím, že budou v Polsku pokračovat ve stejném duchu jako v Portugalsku. Vše proběhne podle očekávání a v cíli se budeme radovat minimálně z pódiového umístění,“ doufá Tomáš Pletka, šéf Gekon Racing, který připravuje pro Styllex motorsport vůz Citroën DS3 R3T MAX.