Termín 14. května, na který je naplánován start letošního XXIV. ročníku, rozhodně nelze považovat za tradiční. Pořadatelé se však pro něj rozhodli z pragmatických důvodů. Loňské zkušenosti jim potvrdily, že konání rally v červenci je v zemědělském kraji přinejmenším problematické, neboť může lehce dojít ke kolizi se žňovými pracemi. Velké vedro a extrémní sucho, které podle hydrometeorologů reálně hrozí i letos, navíc bralo radost ze závodů jak soutěžícím, tak i divákům. Vedení Hanáckého rally klubu Vyškov proto sáhlo po květnové alternativě, čímž svoji soutěž po osmi letech vrátilo do jarního termínu. „Květnový termín má ještě jednu výhodu. Umožňuje nám výhodnější postavení v motoristickém kalendáři, kde se nacházíme ve dvoutýdenních rozestupech po Rally Šumava a před Rally Český Krumlov,“ doplnil předseda pořádajícího rally klubu Ing. Ladislav Petráš.
Pravdivost jeho slov potvrzuje pohled mezi přihlášené soutěžní posádky, kterých se sešlo 108, tedy o 31 více než loni. Obdivuhodnou pestrost dokládá více než půlstoletí rozdílu mezi nejmladším (Škoda Fabia R5) a nejstarším vozem (Škoda 1000 MB) startovního pole. „Uzávěrka přihlášek byla po dohovoru s funkcionáři Autoklubu ČR posunuta o týden na pondělí 9. května. Chtěli jsme tím vyjít vstříc posádkám, které pak měly možnost se na vyškovskou rally přihlásit po svém startu na Rally Šumava. Tento krok lze hodnotit velmi pozitivně, neboť na vysoký počet přihlášených měl určitě pozitivní vliv,“ pokračoval Petráš.
Vítězství přijede do Vyškova obhajovat špičkový okruhový pilot Tomáš Kostka, který se na rallyové tratě vrací poprvé od srpnové Barum Czech Rally Zlín. Nejmodernější evoluce Fordu Fiesta R5 jej předurčuje k vyrovnanému souboji s Romanem Odložilíkem, jenž sází na stejnou techniku, ale má výhodu v nesrovnatelně vyšším počtu najetých kilometrů. Vyškovské tratě svým svižným charakterem tradičně přejí přeplňovaným dvoulitrům, z čehož by měla profitovat dvojice pilotů na vozech specifikace WRC – Karel Trněný a Martin Vlček (oba Škoda Fabia WRC). Po letech, kdy se vyškovská rally pravidelně křížila se soutěžemi slovenského šampionátu, dostanou příležitost předvést se místním fanouškům i naši východní sousedé. V rámci testování vyškovskou rally absolvuje bronzový muž mistrovství Slovenska z roku 2014 Tomáš Kukučka na Škodě Fabii R5. Své zastoupení však mají ve startovním poli i posádky z Itálie, Německa či Polska, z nichž největší neznámou je výkon Itala Daniele Tabarelliho s vozem Mitsubishi Lancer. V neposlední řadě se na start vyškovské rally postaví také známé tváře ze světa showbyznysu. Vyškovskou rally si oblíbili zpěvačka Olga Lounová (Mitsubishi Lancer) a herec David Suchařípa (Subaru Impreza).
Vyškovští fanoušci budou mít příležitost fandit i domácím. Místní tým LB Trans Racing má ve startovním poli svého zástupce ve dvojici Patrik Brtníček – Rudolf Kouřil (Opel Adam Cup), kteří vynikají nejen nasazením, ale také věkovým rozdílem. Zatímco pilot obdržel teprve v listopadu řidičský průkaz, jeho spolujezdec letos zahájil svou již 32. soutěžní sezonu.
Výčtem kvalitních účastníků však vyškovská lákadla nekončí. Pořadatelům se po letech snahy podařilo prodloužit známou Pruskou rychlostní zkoušku až k Ivanovicím, čímž trať soutěže získala nový, přibližně tříkilometrový úsek po úzké asfaltové cestě. Tato pasáž, stejně jako následná technická partie pod dálnicí v blízkosti obce Topolany, bude bezpochyby patřit k ozdobám tratě letošního ročníku. „Diváckou atraktivitu úvodní části Ivanovické „erzety“ bohužel snižuje fakt, že na poli v blízkosti tratě vyrostla řepka, která komplikuje výhled. Jezdecky se však jedná o velice hodnotný úsek. Divákům snad zlepší chuť následný skok přes hlavní silnici u obce Hoštice-Heroltice, případně krátký šotolinový úsek u dálnice (přístup od Topolan). U obce Topolany, v místě podjezdu dálnice, jsme navíc pro fanoušky připravili divácké místo, kde budou mít možnost sledovat průjezdy posádek z přilehlého svahu. Jedná se o velice přehledné místo s rychlým příjezdem a následnou technickou pasáží,“ informoval Ladislav Petráš.
Další divácká místa jsou tradiční. Na račické rychlostní zkoušce je jím pístovický retardér v klasickém směru od Nemojan a na podivickém testu pravá odbočka mezi svodidla u obce Pustiměř. „Na těchto místech je dostatečná kapacita pro velkou diváckou návštěvu a dostatek parkovacích míst. Ostatní zajímavá místa na tratích rychlostních zkoušek si diváci znalí rally určitě najdou sami, ale musí bezezbytku respektovat pokyny pořadatelů a nesmí být v zakázaných prostorech. Zároveň na těchto místech nemohou počítat s žádným servisem od pořadatele,“ zní závěrem od předsedy Hanáckého rally klubu.
Mapy tratě včetně aktuálního časového harmonogramu jsou tradičně k dispozici v oficiálním programu rally, který zájemci najdou i v elektronické verzi na webu www.rallyvyskov.cz. Pořadatelé mají k dnešnímu dni soutěž připravenou. Proběhla školení pořadatelů, byl zveřejněn seznam přihlášených posádek se startovními čísly a prostory ředitelství rally na Městském úřadu ve Vyškově se připravují na čtvrteční nával prvních soutěžních posádek. Od některých diváků již zazněly obavy, zda se i za nepříznivého počasí odjedou všechny naplánované šotolinové úseky. Pořadatelé jsou však na déšť připraveni a zvou do Vyškova všechny příznivce motoristického sportu, aby si sem přijeli užít jednu z posledních klasických soutěží v České republice, kde se kromě asfaltu musejí posádky vyrovnávat také se šotolinou a dlažebními kostkami.