„Po úspěšné Německé rally nás na Korsice čeká jedinečná výzva na asfaltu,“ řekl šéf Škoda Motorsportu Michal Hrabánek. „Francouzská rally nemá nadarmo přídomek „Rally 10 000 zatáček“. Je charakteristická malým počtem extrémně dlouhých rychlostních zkoušek s mnoha zatáčkami. „Jen ten, kdo zde najde dokonalou rovnováhu mezi rizikem a jízdou šetřící pneumatiky, může usilovat o vítězství. Držíme naší zkušené posádce Janu Kopeckému a Pavlu Dreslerovi palce.“
Francouzská rally na Korsice je zcela mimořádným prubířským kamenem pro člověka i materiál. Není zde čas si na tratě zvyknout: hned na první rychlostní zkoušce „Acqua Doria–Albitreccia“ musejí jezdci absolvovat 49,72 km. Velice dlouhé rychlostní zkoušky vyčerpají na dalších 341,20 km na středomořském ostrově od pátku do neděle jezdce nejen psychicky, ale také fyzicky.
„Rally Korsika je jednou z největších výzev, které v sezóně mistrovství světa jsou,“ řekl Jan Kopecký. „Jezdci musejí zacházet šetrně s pneumatikami a brzdami. Velice dlouhé rychlostní zkoušky neodpouštějí žádné selhání koncentrace. Cítím se ve špičkové formě. Škoda Fabia R5 je auto, které umožňuje dosáhnout vynikajících výsledků. Samozřejmě je mým cílem na Korsice konečně zajet vytoužené vítězství,“ pokračoval Kopecký. Tento jezdec skončil na „Tour de Corse“ v letech 2011 až 2013 vždy na druhém místě. V letech 2011 a 2012 patřila rally k Intercontinental Rally Challenge (IRC), v r. 2013 do FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC). Od loňského roku je tato tradiční rally opět součástí kalendáře mistrovství světa.
Kopeckému půjde na Francouzské rally především o to, aby naplnil své bodové konto v hodnocení jezdců v mistrovství WRC 2 a uchoval si tak svou teoretickou šanci na zisk titulu. 34letý jezdec je s 37 body aktuálně na celkovém osmém místě, ale dosud absolvoval pouze tři podniky. Největším konkurentem tohoto specialisty na asfalt by měl být na Korsice vedoucí muž WRC 2 Elfyn Evans (M-Sport Ford/95 bodů), který má na Francouzské rally letos naposledy šanci získat body. Každý pilot WRC 2 může získat body ze sedmi podniků, nejlepších šest výsledků rozhodne o mistrovi. Rozhodnutí padne během čtyř nadcházejících rally ve Francii, Španělsku, Velké Británii a Austrálii.
Velké šance na „Rally 10 000 zatáček“ mají také vozy Fabia R5 ze zákaznického programu Škoda, za jejichž volant usedají Ghislain de Mevius a Julien Maurin. Celkem se rally zúčastní dokonce šest těchto soutěžních speciálů z Mladé Boleslavi. Druhý ve WRC 2 Teemu Suninen (93 bodů) se ovšem, stejně jako francouzská legenda rally François Delecour a Sylvain Michel, do hodnocení WRC 2 nepřihlásil a nemůže tedy s vozem Škoda sbírat body do mistrovství světa.
V posledních sedmi rally WRC 2 vždy zvítězil jezdec s vozem Škoda Fabia R5. Tovární jezdec Lappi vyhrál svou domácí rally ve Finsku a naposledy v Německu, jeho týmový kolega Pontus Tidemand zvítězil v této sezóně na Portugalské rally. V Mexiku, na Sardínii a na Polské rally zvítězil Suninen, na Argentinské rally triumfoval za značku Škoda Nicolás Fuchs.
Víte, že …
- Gilberte Thirion/Nadège Ferrier byli prvními vítězi „Tour de Corse“? V r. 1956 se na Korsice konala první rally a patřila k nejvýznamnějším domácím podnikům.
- Francouzskou rally již 29krát vyhrál místní jezdec? Celkem 40x byla soutěž součástí kalendáře mistrovství světa.
- jezdci mohou sbírat body do mistrovství světa pouze tehdy, pokud jsou přihlášeni ve třídě WRC 2? Každý jezdec může v průběhu roku získat body do celkové klasifikace WRC 2 ze sedmi zvolených rally, do klasifikace se započítává nejlepších šest výsledků. Pilot vozu ze zákaznického programu Suninen, nyní druhý v mistrovství světa (93 bodů), se dosud přihlásil do pěti podniků mistrovství světa ve třídě WRC 2 a dosáhl přitom tří vítězství a jednou obsadil druhé místo. Tovární jezdec Lappi je po účasti v pěti podnicích WRC 2 (dvě vítězství) na třetím místě mistrovství 82 bodů), jeho týmový kolega Kopecký je po účasti v pouhých třech soutěžích WRC 2 na místě osmém.
- značka Škoda je v celkové klasifikaci WRC 2 zastoupena hned šesti jezdci mezi nejlepšími osmi? Po deseti ze 14 podniků sezóny jsou za vedoucím Britem Elfynem Evansem (95 bodů z dosavadních šesti startů) Teemu Suninen (93/pět startů), tovární jezdec Esapekka Lappi (82/pět startů), Nicolás Fuchs (59/pět startů), Armin Kremer (55/pět startů), tovární jezdec Pontus Tidemand (49/čtyři starty) a Jan Kopecký (37/tři starty), tedy celkem šest jezdců s vozem Škoda Fabia R5.
- hlavní město Korsiky Ajaccio je rodištěm Napoléona Bonaparte? Roku 1769 se někdejší francouzský císař narodil v současném hlavním městě Korsiky. Ještě dnes je možné navštívit rodný dům francouzského generála, včetně padacích dveří, kterými Napoleon v roce 1793 dům při svém útěku z Korsiky opustil.
- Korsika je s rozlohou 8 680 km2 po Sicílii, Sardinii a Kypru čtvrtým největším ostrovem ve Středozemním moři? Pro srovnání: Oblíbený prázdninový ostrov Mallorca o rozloze 3640 km2 nedosahuje ani poloviny rozlohy Korsiky.
- na Korsice je velice rozšířený jedovatý pavouk? Jed evropské černé vdovy sice není tak silný jako u její blízké příbuzné, jižní černé vdovy, přesto patří k jednomu z nejnebezpečnějších druhů. Účinek kousnutí je popisován jako u vosího bodnutí, smrtelný průběh je extrémní výjimka.
- Francie je pro značku Škoda důležitým místem nejen z hlediska motoristického sportu? Od roku 2004 je značka Škoda partnerem legendární „Tour de France“ pro profesionální cyklisty. Během třítýdenní akce absolvovala flotila vozů Škoda čítající 250 aut letos zhruba 2,8 milionů kilometrů. Výrobou kol položili zakladatelé značky Škoda, Laurin a Klement, v roce 1895 základní kámen úspěšné historie této značky.